Narinskaya Annа
200 keystrokes per minute
- Kategorie
- Bronze Medal
Begründung der Jury
★★
Russia /// Russland
★★
A stitch-bound, glued innerbook lies naked on the table: this publication looks like an unfinished book, or rather like a sheaf of manuscripts – which corresponds to the design in hand as well. It is the catalogue for an exhibition at the Polytechnic Museum in Moscow: “200 Keystrokes per Minute. Typewriter and the 20th-Century Consciousness”. The book designer arranges the texts on rough, yellowish-white publishing paper with columnwidth indents within a four-column type and image area. Typographical differentiation is achieved, and more than three type sizes would be unnecessary. The exhibits are shown – typewriters from several decades, black/white pictures viewed from above, with each frontal view underneath in a blue/violet special colour. Another section is dedicated to a consumable material that is most likely to have been forgotten: black or blue carbon paper as a means of duplication. By establishing the relevance of this waste from an archival perspective, we sense what is behind the indecipherable secret concealed in these sheets, whose one-sided use is apparent, without ever disclosing their texts. Velvety smooth, matte illustration printing paper serves as the basis for brilliant close-ups of old typewriters in very high resolutions – like looking into an engine room. You feel as though you are sitting in an engine that is being powered by literary energy, transformed into readable forms. A homage to the typewriter as a means of producing Russian literature.
★★
Ein fadengehefteter, abgeleimter Buchblock liegt nackt auf dem Tisch: Das Druckwerk sieht aus wie ein unfertiges Buch, eher noch wie ein Manuskriptbündel – was der Gestaltungsaufgabe auch entspricht. Es ist der Katalog zu einer Ausstellung im Polytechnischen Museum Moskau: »200 Keystrokes per Minute. Typewriter and the 20th-Century Consciousness«.
Der Buchgestalter dirigiert die Texte auf rauem gelblich weißen Werkdruckpapier mit spaltenbreiten Einzügen innerhalb eines vierspaltigen Satz- und Bildspiegels. Die typografische Differenzierung ist sichergestellt, und mehr als drei Schriftgrade wären unnötig.
Es werden die Exponate, Schreibmaschinen aus mehreren Jahrzehnten, vorgestellt – schwarz-weiße Ansichten von oben, darunter jeweils die freigestellte Frontalansicht in blau-violetter Sonderfarbe. Ein weiterer Abschnitt ist einem wahrscheinlich schon vergessenen Verschleißmaterial gewidmet, den schwarzen oder blauen Kohlepapieren als Hilfsmittel der Vervielfältigung. Indem dieser Abfall archivarisch relevant wird, ahnt man etwas von dem unlesbaren Geheimnis dieser Blätter, denen man ihre einseitige Beanspruchung zwar ansieht, die ihre Texte aber wohl nie preisgeben werden.
Auf samtig-glattem, matten Bilderdruckpapier stehen brillante, feinst aufgelöste Detailaufnahmen der alten Schreibmaschinen – wie Blicke in einen Maschinenraum, sodass man sich fühlt, als säße man in einem Motor, der angetrieben wird von literarischer Energie und diese umwandelt in lesbare Formen.
Eine Ehrerbietung an die Schreibmaschine als Produktionsmittel russischer Literatur.