Pavel Karous

Aliens and Herons

A Guide to Fine Art in the Public Space in the Era of Normalisation in Czechoslovakia (1969–1989)

Verlag:
Arbor vitae, Academy of Arts, Architecture and Design, Prague
Kategorie
Honorary Appreciation

Begründung der Jury


Czech Republic /// Tschechien

This book must have been taken from a natural science bookshelf. It is a taxonomy of sculpture in public places of Czechoslovakia from 1968 to 1989. The large-sized plastic sculptural and pictorial works are systematically arranged, following the rules of biological sciences. How baffling it is to marvel at cosmonauts, kissing couples, the variations of Muf Supermuf and the Explosion of Transformers in stone, concrete and bronze in playgrounds, in parks and in front of large-scale housing estates, where they proclaim the message of an ideal world and a creation of a future world full of promises as a matter of course. And now the paragraph for the book lovers: it smells so nice! The spine remains intact when the book is opened. The 32-page sections make the relief-like fore-edge trim so easy to touch. To westerners, the print of the colour sets on the yellowish paper evokes wistful memories of the forms they had to fill in painstakingly when they wished to cross the border. And these sparing, precisely placed scientific drawings in pointillism technique—they are an indicator that the publishers have applied themselves with a certain distance and a huge degree of warm-heartedness to an entire genre of their political-cultural heritage. An example to all monuments authorities.

Dieses Buch wurde sicherlich aus einem naturkundlichen Regal gezogen. Es handelt sich um eine Taxonomie der Skulptur im öffentlichen Raum der Tschechoslowakei 1968 bis 1989. Nach den Regeln der Biowissenschaften sind hier die großformatigen plastischen, skulpturalen und bildnerischen Werke systematisiert. Wie verblüffend es ist, Kosmonauten, Küssende, die Varianten von Muf Supermuf und die Explosionen von Transformers in Stein, Beton und Bronze auf Spielplätzen, in Parks und vor dem Massenwohnungsbau zu bestaunen, die dort wie selbstverständlich die Botschaft der heilen Welt und zukunftsverheißenden Welterschaffung verkünden. Nun der Absatz für die Bibliophilen: Es riecht so gut! Der Rücken bleibt heil beim Aufschlagen. Die 32-seitigen Heftlagen gestalten den Vorderschnitt als Relief so wunderbar griffig. Der Druck der Farbsätze auf das gelbliche Papier erinnert den Westler wehmütig an die Formulare, die er für den Grenzübertritt akribisch ausfüllen musste. Und diese sparsamen, so präzise gesetzten wissenschaftlichen Zeichnungen in Punktiermanier – sie sind Indikator dafür, dass sich die Herausgeber mit Selbstdistanz und großer Warmherzigkeit einer ganzen künstlerischen Gattung ihres politischkulturellen Erbes gewidmet haben. Ein Vorbild für alle Denkmalämter.

Format
16,6 × 24
Umfang
460 Seiten
Auflage
1000
ISBN
978-80-7467-039-8
Druckverfahren
T. A. Print
design
Tereza Hejmová
Illustration / Photos
Pavel Karous, Hynek Alt