Thomas raat
An Inquiry into Meaning and Truth and More
- Kategorie
- Honorary Appreciation
Begründung der Jury
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The Netherlands /// Niederlande
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The publication with paintings by Thomas Raat performs a fascinating act
of regression. The artist expurgates the covers of one to two-generation-old
paperbacks of their textual constituents : he transfers the abstract geometrical
graphics into large-scale oil paintings – and book titles become picture titles.
The autonomy of the visual quality of this former commercial art can suddenly
be physically felt – probably for the fi rst time. And now these paintings are redirected to the original medium, but the cover motifs are translated into contents.
The illustrated pages are interleaved by half-width coloured pages carrying the
titles in free alignment and bold Grotesque – in a quasi emblematic process, with
Lemma, Pictura and the absent epigram, the actual text of the book. Is there any
other way for hidden poetry to unfold itself than in the medium ›book‹ ?
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In der Publikation mit Gemälden von Thomas Raat vollzieht sich eine faszinierende Rückführungsarbeit. Der Künstler bereinigt die Umschläge ein bis
zwei Generationen alter Taschenbücher von ihren textlichen Bestandteilen :
Er überträgt die abstrakt geometrischen, fl ächigen Grafi ken in großformatige
Ölgemälde – und die Buchtitel werden zu Bildtiteln. Die Eigenständigkeit der
visuellen Qualität dieser ehemaligen Gebrauchsgrafi k wird wahrscheinlich zum
ersten Male erfahrbar. Und nun gelangen diese Gemälde wieder zurück zum
Ursprungsmedium, jetzt aber werden die Umschlagmotive zum Inhalt. Zwischen die Abbildungsseiten werden halbseitig breite, gefärbte Blätter geschossen, die in freiem Zeilenfall und fetter Grotesk die Titel tragen – in gleichsam
emblematischem Verfahren, mit Lemma, Pictura und dem abwesenden Epigramm, dem eigentlichen Buchtext. Wie anders kann sich die verborgen gewesene Poesie entfalten als im Medium Buch?