Louwrien Wijers, Lidweji Edelkoort, Laura M. Richard, Marietta de Vries, Pietje Tegenbosch

Claudy Jongstra

Verlag:
nai010 publishers
Kategorie
Honorary Appreciation

Begründung der Jury


The Netherlands /// Niederlande

Wire spine binding cuts through the thick bundle of 180 sheets. Somehow it appears unfinished. As it has not been cut back, the edges of the matte India paper jump to and fro; at the front the inner pages shoot forward by half the binding thickness, and the folded sheets are closed at the top. The book cover is filled with the name of the artist in capital letters. Columns of upside-down letters are printed over with vertical lines in different colours. The letters are printed at right angles and on top of each other. All kinds of directions and colour combinations are encountered. Along the edge there are small squares, with the names of the colours written in tiny words. Like those on final artworks prior to printing, which the bookbinder normally cuts off. An unusual continuation of this theme inside the book is promised by the four colours: indigo blue, madder red, chamomile yellow and black indigo. The Dutch artist creates large-dimensioned textile pictures. Her work begins with her own sheep. In her garden she grows plants in order to extract dyes. This book shows the catalogue of works at the end on only four pages, while inside you become the companion of an alchemical process. Photographs lead through the garden, show inflorescences, helpers gathering their produce, dyeing processes, samples of coloured wool. And time and again, miniatures of the corresponding colours are printed under the colour images, with didactic intentions – in the colours indigo, madder and chamomile, which are unusual for four-colour printing. Even the colours are interchanged. This book design work serves as a metaphor for the exploration of unfamiliar shades. Rarely have artistic media come into such close contact with one another.

Eine Rückendrahtheftung durchsticht den mächtigen Stoß von 180 Blättern. Irgendwie wirkt er unfertig. Weil er nicht beschnitten ist, springen unten die Kanten des matten Dünndruckpapiers hin und her, vorne schießen die inneren Seiten um das halbe Maß der Heftstärke nach vorn, und oben sind die Falzbögen geschlossen. Versalien des Namens der Künstlerin bedecken die Außenseiten. Über gestürzte Zeilen wurden andersfarbige senkrechte Zeilen gedruckt. Buchstaben drehen und überlagern sich. Alle möglichen Richtungs- und Farbkombinationen treten auf. Am Rand stehen kleine Quadrate, und in kleiner Schrift die Farbnamen, wie sie in den drucktechnischen Kontrollzeilen stehen, die der Buchbinder ja normalerweise abschneidet. Dass sich das Ganze im Innern außergewöhnlich fortsetzen wird, ver sprechen die vier Farben: Indigoblau, Krapprot, Kamillegelb und schwarzer Indigo. Die holländische Künstlerin erschafft großdimensionale Textilbilder. Ihre Arbeit beginnt bei den eigenen Schafen. In ihrem Garten baut sie Pflanzen an, um Farbstoffe zu extrahieren. Dieser Foliant zeigt am Ende auf nur vier Seiten das Werkverzeichnis, während man im Buch zum Begleiter eines alchemistischen Prozesses wird. Fotografien führen durch den Garten, zeigen Blütenstände, die Helfer bei der Ernte, Färbevorgänge, Wollfarbproben. Und immer wieder stehen unter den Farbabbildungen in didaktischer Absicht Miniaturen der dazugehörigen Farbauszüge – in den für den Vierfarbprozess eigenartigen Farben Indigo, Krapp und Kamille. Sogar die Farben werden vertauscht. Das buchgestalterische Werk stellt sich als Metapher für die Erkundung unbekannter Zwischentöne zur Verfügung. So nah begegnen sich künstlerische Medien selten.

ISBN
978-94-6208-360-8
Druckverfahren
Tienkamp, Groningen
design
Irma Boom