Emily Dickinson, Edna St. Vincent Millay

DWARS VERS

Verlag:
Ans Bouter en Benjamin Groothuyse
Kategorie
Bronze Medal

Begründung der Jury

★★
The Netherlands /// Niederlande
★★

This flap soft cover has very special flaps. They not only reinforce the jacket, but at the front they are also furnished with a kind of second spine which enables each of them to wrap one half of the innerbook in the middle of the book. The book can therefore be placed on the shelf in both directions. A lyric diptych—and the book actually opens automatically between its two halves. The insides of the flaps bear the names of the poetesses, in large grotesque type and lines pitched in opposite directions. Each covers half of the full-page portrait photos, the left monochrome in blue, the right printed in green, with the lines in corresponding colours. The paratext at the beginning of the book— title pages, articles—and at the end of the book—articles and appendix— is printed in a blue-green combination colour, a manifest yet plausible means of harmoniously combining both sections of the book. The design elements are consciously reduced overall. The spacious proportion of white, the grotesque type of the kind used around 1900, the surprising colours and the severe architecture of the book all provide a fresh setting for the poetry by these two American poetesses.

★★

Die Klappenbroschur hat sehr besondere Klappen. Sie verstärken nicht den Umschlag, sondern sie sind vorn mit einer Art zweitem Rücken ausgebildet, so dass sie in der Buchmitte je eine Hälfte des Buchblocks einfassen. Der Band lässt sich demnach in beiden Richtungen ins Regal stellen. Ein lyrisches Diptychon – und in der Tat öffnet sich das Buch automatisch zwischen seinen beiden Hälften. Die Klappeninnenseiten tragen die Namen der Dichterinnen, in gegenläufig gestürzten Zeilen und großer Grotesktype. Sie verdecken jeweils etwa zur Hälfte die ganzseitigen Portraitfotos, das linke monochrom in blauer Farbe, das rechte in Grün gedruckt, entsprechend farbig die Zeilen. Die Paratexte zu Buchanfang – Titelei, Aufsätze – und Buchende – Aufsätze und Anhang – sind in blaugrüner Mischfarbe gedruckt, ein offenkundiges wie plausibles Mittel, beide Buchteile harmonisch zu verbinden. Überhaupt sind die gestalterischen Mittel bewusst reduziert. Die geräumigen Weißanteile, die Grotesktype in der Art um 1900, die überraschenden Farben, die strenge Bucharchitektur bilden einen frischen Rahmen für die Poesie der beiden amerikanischen Dichterinnen.

ISBN
978-90-825974-0-0
Druckverfahren
Drukkerij Tielen, Boxtel
design
Team Thursday (Simone Trum, Loes van Esch)