fink twice 501, 502, 503

Kategorie
Honorary Appreciation

Begründung der Jury


Switzerland /// Schweiz

fink twice 501
Author: Rob van Leijsen // TITLE: Art Handling in Oblivion // FORMAT: 14,5 × 20 cm // PAGES: 384 // COPIES: 1000 // DESIGN: Rob van Leijsen, Georg Rutishauser, Sonja Zagermann // ISBN: 978-3-03746-501-1 // PRINTER: Kösel GmbH & Co. KG , Altusried- Krugzell

fink twice 502
AUTHOR: Petra Elena Köhle, Nicolas Vermot- Petit-Outhenin // TITLE: Albert’s Guesthouse //
FORMAT: 13 × 19 cm // PAGES: 160 // COPIES: 1000 // DESIGN: Petra Elena Köhle, Nicolas Vermot- Petit-Outhenin, Georg Rutishauser, Sonja Zagermann // ISBN: 978-3-03746-502-8 // PRINTER: Kösel GmbH & Co. KG, Altusried- Krugzell

fink twice 503
AUTHOR: Thomas Galler // TITLE: Walking through Baghdad with a Buster Keaton Face // FORMAT: 16,8 × 21 cm // PAGES: 176 // COPIES: 1000 // DESIGN: Thomas Galler, Georg Rutishauser, Sonja Zagermann // ISBN: 978-3-03746-503-5 // PRINTER: Kösel GmbH & Co. KG, Altusried- Krugzell

A remarkable editorial concept: reprints of artists’ books, quasi as paperbacks. The cover drastically emphasizes the downsizing process by simply trimming the original-size motif. The huge screen width makes no secret of the second-hand usage: after all, the new series is called: fink twice. Yet the technical synchronization of the reprint series—monochrome print, thin open paper, glue binding—does not go quite as far. Despite the reduction of the inner pages, each reprint keeps its individual format, for example by giving each of the inside cover pages its own spot colour. The font size of the lettering on the spine varies depending on the width of the spine. Another remarkable aspect is that these unpretentious prints never appear as a mere rehash, but keep their own character—and acquire a new one.

Ein bemerkenswertes verlegerisches Konzept: Reprints von Künstlerbüchern, quasi als Taschenbuchausgaben. Der Umschlag macht das Downsizing auf drastische Weise deutlich, indem das in Originalgröße behaltene Motiv einfach beschnitten wird. Die riesige Rasterweite macht keinen Hehl aus der Zweitverwertung; die neue Serie heißt ja auch: fink twice. Die technische Gleichschaltung der Nachdruckreihe – einfarbiger Druck, dünnes offenes Papier, Klebebindung – geht aber nicht ganz so weit. Trotz Verkleinerung der Innenseiten behält jede Zweitausgabe ihr individuelles Format, so wie die Umschlaginnenseiten ganzflächig mit einer eigenen Schmuckfarbe bedruckt sind. Die Schriftgröße der Rückenzeilen variiert je nach Rückenbreite. Und bemerkenswert ist es, wie diese unprätentiösen Drucke überhaupt nicht als bloße Aufgüsse wirken, sondern ihren Charakter beibehalten – und einen neuen bekommen.