Shirana Shahbazi
First things first
- Kategorie
- Honorary Appreciation
Begründung der Jury
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Switzerland /// Schweiz
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Fuchsia-coloured book linen coats the cover of this large, thin volume. A piece of dark-red imitation leather is flush-mounted in an embedded area – a sign taking the form of a picture, you could say, that cuts off the printed white letters of the title. The book contains 4 pages of blue paper as an integrated endpaper, 8 pages of accompanying text on light, uncoated paper, and 16 pages of plates on thin offset paperboard. The gutters on the text pages, meaning the white paper frame around the text, extending to the edge of the page, also form the frame for the arrangement of the pages with the pictures. There are only two rules for the determination of picture size and position – without the use of a layout grid: each photograph touches the imaginary outer frame and is oriented on its neighbour according to aesthetic criteria. In other words, each individual picture is meticulously balanced on the page, enters into formal dialogues, and each keeps its distance from the others. The very different, even contradictory visual styles converge to find unequal pairs or groups. In a fascinating way, each picture succeeds in awakening the awareness of hidden aspects in its neighbouring picture. Each picture becomes, as it were, the teacher of its counterpart (or companion). The conglomeration that is initially distracting, if the first glance remains the last, disappears upon further observation, because the visual analogies increase, and meanings are generated, every time you look again. This publication does not serve as merely the catalogue for the exhibition of the same name. It is an independent work that develops its own strength.
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Fuchsienfarbenes Buchleinen umzieht die Buchdecke des großen, schmalen Bandes. In eine tief geprägte Fläche ist ein tiefrotes Stück Kunstleder eingelassen – ein Bildschild, könnte man sagen, das die weißgeprägten Titelbuchstaben beschneidet. Der Einband beherbergt eine einzige Heftlage: Mit 4 Seiten blauen Papiers als integriertes Vor- satz, 8 Seiten Begleittext auf leichtem Naturpapier, 16 Seiten Bildtafeln auf dünnem Offsetkarton. Die Stege der Textseiten, das heißt, der weiße Papierrahmen ringsum bis zum Blattrand, bilden auch den Rahmen für die Arrangements der Bildseiten. Für die Bestimmung von Bildgröße und Bildposition gibt es – ohne Gestaltungsraster – nur zwei Regeln: Jede Fotografie berührt den imaginären Außenrahmen und ist nach ästhetischen Kriterien auf ihre Nachbarn bezogen. Jedes einzelne Bild ist also diffizil auf dem Papier austariert, tritt in formale Dialoge, und alle wiederum halten sich gegenseitig auf Abstand. Die sehr unterschiedlichen, gar gegensätzlichen Bildstile finden zu ungleichen Paaren oder Gruppen zusammen. Auf faszinierende Weise gelingt es jedem Bild, beim Nachbarn die Wahrnehmung auf verborgene Aspekte zu lenken. Jedes Bild wird quasi zum Lehrer seines Gegenübers (oder Untereinanders). Das Sammelsurium, das den ersten Blick verstört, wenn er der Einzige bleibt, ist gar keines, denn jeder weitere Blick vermehrt die visuellen Analogien, generiert Bedeutungen. Die Publikation dient nicht bloß als Katalog zur gleichnamigen Ausstellung. Sie ist ein eigenständiges Werk mit eigener Kraftentfaltung.