Micah Lexier
More Than Two (Let It Make Itself)
- Kategorie
- Honorary Appreciation
Begründung der Jury
★
Canada /// Kanada
★
At first glance something looks strange: the very big red numbers, directly printed onto the black and white pictures of the art objects. The backstory might perhaps be like this: a catalogue is to be published for the exhibition. How can this work, if perhaps not all of the artists are able to provide photographs, and the 221 works of art have to be collected from all kinds of different directions. This means that the catalogue has to be produced during the brief build-up period. This scenario is adopted as the concept of the catalogue. On some pictures one can see that the position of the object or the picture is just being prepared. The list of exhibits, arbitrarily and eye-catchingly put into the middle of the catalogue, printed in red on pink paper, is therefore called “checklist”. The catalogue acquires its own artistic quality, beyond the temporary exhibition; the exhibited works of art are connected by a red thread: namely by the red numbering as a code for the build-up phase of the show, the interrelation of the works in the room. A simple, fascinating book concept.
★
Auf den ersten Blick wirkt eines komisch: die sehr großen roten Zahlen, direkt in die Schwarzweiß-Abbildungen der Kunstwerke gedruckt. Die Geschichte geht vielleicht so: Ein Katalog soll zur Ausstellung erscheinen. Wie soll das gehen, wenn womöglich nicht alle Künstler Fotografien zur Verfügung stellen können und die 221 Werke aus den unterschiedlichsten Richtungen erst zusammengetragen werden müssen? Also muss der Katalog während der kurzen Zeit des Aufbaus produziert werden. Dieser Umstand wird zum Konzept des Kataloges erhoben. Auf einigen Bildern erkennt man, dass die Position des Objekts oder Bildes gerade vorbereitet wird. Die willkürlich und auffällig in die Katalogmitte gesetzte Objektliste, rot gedruckt auf rosa Papier, heißt demnach „checklist“. Der Katalog gewinnt eine eigene künstlerische Qualität, die ausgestellten Kunstwerke werden über die temporäre Ausstellung hinaus durch einen roten Faden verbunden: nämlich durch die rote Nummerierung als Chiffre für den Prozess des Ausstellungsaufbaus, des In-Beziehung-Setzens der Werke im Raum. Ein einfaches, ein bestechendes Buckkonzept.