Anna Królica
Nienasycenie spojrzenia / Insatiability of the Gaze
- Kategorie
- Honorary Appreciation
Begründung der Jury
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Poland /// Polen
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Specialist articles on dance and photography are grouped in the first section; an atlas of illustrations showing dance photography in Poland forms the second half of this impressive Swiss brochure. The book opens with the picture of a dancer on the inside of the cover flap, the blurred motion shrouding her actions like a veil. Multiple exposure with phase shift captures the temporal sequence in a single picture.
The spine of the innerbook has a black lining; the flat inner spine of the cover is white where the photo ends. The contents are listed on a narrower page, with grey structured paper projecting from underneath for the beginning of a chapter, itself narrower as well. Visible underneath, now across the full width of the format, there is an ornamental page with line grid. The titles of the articles are printed in ultra-light grotesque capitals whose height — despite the style being already narrowed — is reduced even further by several hundred per cent. It transforms the graphemes of a word into graceful, linear spatial investigations. Furthermore, there is alternation between matt white and satin gloss paper materials, the grey paper, and further series of narrower pages. In an unusual type area, the main column set in the middle is marked on both sides by vertical lines. These are broken by whole paragraphs; you could describe them as breaking rank. In the picture section, the positioning of the photographs on the pages creates such tension that it potentiates the dynamism of these choreographic depictions.
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Fachaufsätze zu Tanz und Fotografie versammeln sich im ersten Teil, ein Bildatlas der Tanzfotografie in Polen bildet die zweite Hälfte der stattlichen Schweizer Broschur. Die Klappeninnenseite des Umschlages eröffnet den Band mit dem Bild einer Tänzerin, die Bewegungsunscharfe umhüllt ihre Gesten wie ein Schleier, phasenverschobene Mehrfachbelichtung bannt den zeitlichen Ablauf in ein einziges Bild.
Der Rücken des Buchblocks ist schwarz gefälzelt, der plan liegende Rucken des Umschlages weiß ausgespart. Inhaltsverzeichnis auf verkürzter Seite, darunter hervorstehend ein graues strukturiertes Papier zum Kapitelanfang, dieses seinerseits verkürzt, und darunter sichtbar – nunmehr auf voller Formatbreite – eine Schmuckseite mit Liniengitter. Die Aufsatztitel stehen in ultraleichten Groteskversalien, deren ohnehin schon schmaler Schriftschnitt um mehrere hundert Prozent in der Höhe verschlankt wird. So verwandeln sich die Grapheme eines Wortes in grazile, lineare Raumabtastungen. Im Weiteren wechseln die Papiermaterialien zwischen weiß matt und seidenglänzend, den grauen Papieren und wiederum verkürzten Seitenfolgen. In ungewöhnlichem Satzspiegel wird die auf Mitte gesetzte Hauptspalte beiderseits von senkrechten Linien begleitet. Durch diese brechen sich ganze Absätze zur Seite: Sie tanzen aus der Reihe. Im Bildteil stehen die Fotografien so spannungsvoll auf den Seiten, dass sie die Dynamik der choreografischen Darstellungen potenzieren.