Ola Rindal
Paris
- Kategorie
- Bronze Medal
Begründung der Jury
★★
Sweden /// Schweden
★★
If your eyes need a rest from the plethora of attractions in a sophisticated metropolis, and focus on what is happening on the peripheries instead, unexpected themes move silently into your field of awareness. This is what Norwegian photographer Ola Rindal seems to have experienced in Paris, his adopted home, when — once established in the world of fashion and magazines and thus susceptible to the beautiful things in life — he gradually directed his lens to capture the sidelines as well. The elements that preoccupy Ola Rindal there, or perhaps also impress or sometimes fascinate, on the fringes of public space — a strangely shaped piece of material, a person huddling on a park bench, the foamy trail of washing water sploshed across the pavement —, all this is grouped in a large-format, illustrated book.
Strong matt paper, almost paperboard, bears the double-page photographs with very high-resolution printing, framed on all sides by a narrow paper margin. The portrait formats run into the spine on one side and are faced by a blank page. These disconcerting, sobering and equally poetic moments grant the photographer and also the observer greater insight into the reality of the city. The absence of glamour appears to be a prerequisite for recognising the commonplace and also the aesthetics of the mundane — acknowledging what is there, what is all around us, devoid of retouching for any lifestyle. This is another way of saluting the city of love, sealed with the French tricolour as a ribbon bookmark.
★★
Falls die Augen sich einmal, von den Attraktionen einer mondänen Metropole überfüllt, mit einem Blick zur Seite erholen mochten, geraten unverhoffte Themen in den Sog der Aufmerksamkeit. So scheint es dem norwegischen Fotografen Ola Rindal in seiner Wahlheimatstadt Paris ergangen zu sein, als er, etabliert in der Mode- und Magazinwelt und somit anfällig für die schönen Dinge des Lebens, nach und nach seine Linse auch für die Straßenränder öffnete. Was ihn dort, in den Niederungen des öffentlichen Raumes, beschäftigt, vielleicht auch bedrückt oder manchmal fasziniert – ein seltsam geformtes Stück Stoff, ein kauernder Mensch auf der Parkbank, die Schaumspur des auf den Gehsteig geschütteten Waschwassers –, all das bündelt er in einem großformatigen Bildband. Auf kräftigem matten Papier, fast schon Karton, stehen die doppelseitigen Fotografien, in hochfeiner
Auflösung gedruckt, allseits von einem schmalen Papierrand gerahmt. Die Hochformate laufen einseitig bis in den Bund und stehen einer freien Seite gegenüber. Diese irritierenden, ernüchternden und gleichermaßen poetischen Momente verschaffen dem Fotografen ebenso wie dem Betrachter einen Realitätsgewinn. Die Abwesenheit des Glamourösen erscheint dafür als Bedingung, die Alltäglichkeit wie auch die Ästhetik des Banalen anzuerkennen; das heißt, das, was ist und was uns umgibt, frei von den Retuschen irgendeines Lifestyles zu würdigen. Auch so entsteht eine Bekenntnis an die Stadt der Liebe, besiegelt mit der französischen Trikolore als Zeichenband.