Lu Yu (Tang Dynasty) and others

Tea Canon

Verlag:
The Commercial Press
Kategorie
Honorary Appreciation

Begründung der Jury


China

Soft, supple, heavy – this book feels like Chinese tea culture in concentrated form. The rough paperboard used for the cover has a natural colour that alternates between shades of brown, green and beige, which may result from the shadow effect in the micro-relief structure. The coated endpapers at the front and back reinforce the toughness of the cover, which astonishingly forms a rounded spine while the innerbook remains straight. The eight historical books from the imperial library are presented on ultra-thin, yellowish-white paper. The vertical characters are printed in a traditional, red line grid that is given modern inter- pretation on the separator pages: black hairlines structure the captions in a manner that produces interesting areas of paperwhite. These separator pages are made of a special Chinese paper, very finely ribbed, which responds to the touch almost like fabric. And so these pages also display pictures – admittedly as high-resolution reproductions here – for which Xuan paper is intended: calligraphic works and ink painting. Their sophisticated folding with a shortened side and two sheets that are closed off at the front compels you to use your hands more than usual when looking at the pictures, instead of just turning over the pages as normal. This decelerates any examination of the work, and heightens the pleasure involved. The matte gold edging all around the book intensifies the aura radiated by this gem of a book. It seems refined with a velvety, shining patina as if through ritual use.

Weich, schmiegsam, schwer, wie ein Konzentrat der Teekultur Chinas fühlt sich dieser Band an. Die Eigenfarbe des rauen Umschlagkartons changiert zwischen bräunlich, grünlich, beige – es mag der Schattenwirkung im Mikrorelief der Strukturprägung geschuldet sein. Das kaschierte Vor- und Nachsatz unterstützt die Zähigkeit des Umschlages, der hier erstaunlicherweise einen runden Rücken ausbildet, während der Block gerade bleibt.
Die acht historischen Bücher aus der kaiserlichen Bibliothek werden auf hauchdünnem gelblich weißen Papier präsentiert. Die senkrecht geführten Schriftzeichen stehen in einem traditionellen roten Liniengitter, das auf den Trennseiten modern interpretiert wird: Schwarze Haarlinien gliedern die Bildlegende auf eine Weise, dass sich interessante Papierweißräume ergeben. Diese Trennseiten bestehen aus einem besonderen Chinapapier, ganz fein gerippt, das auf Berührung fast so reagiert wie ein Stoff. Und so tragen diese Blätter auch solche Bilder – hier freilich als hoch aufgelöste Reproduktionen –, für die das Xuan-Papier gemacht ist: kalligrafische Arbeiten und Tuschemalerei. Deren raffinierte Faltung mit einer verkürzten Seite und zwei nach vorn geschlossenen Blättern macht es beim Betrachten der Bilder erforderlich, mit den Händen mehr zu arbeiten als beim gewöhnlichen Umblättern. Das verlangsamt die Beschäftigung mit dem Werk – und erhöht den Genuss.
Der matte Goldschnitt ringsum steigert die Aura des Buchschmuckstückes: Es erscheint, wie durch rituellen Gebrauch mit einer samtglänzenden Patina veredelt.

ISBN
978-7-1001-3955-7
Druckverfahren
Nanjing Amity Printing Co. Ltd.
design
Pan Yanrong