Bernardo P. Carvalho

VERDADE?!

Verlag:
Pato Lógico
Kategorie
Honorary Appreciation

Begründung der Jury


Portugal

The pictures in this children’s book by Bernardo P. Cavalho are neither paintings nor drawings. Or both, with little trouble taken over the brushwork. Often the distinctive strokes broaden to form large, connected areas which then regulate the entire composition of the images. The brushstrokes frequently become ragged around the edges and create virtual half-tones with picturesque qualities. The conspicuous element of the book as a whole is its colourfulness, its apparent restriction to two colours: blue and red. There is a third colour, black, due to carefully planned superimposition of blue and red shapes. The artist does not think of black as a colour into which he can dip his instrument, however— although he allows the paper white to become an independent colour as if by magic, in a kind of negative retouching. It is therefore all cleverer than it appears at first glance.

The story: Fisherman, dog and lifebuoy in a mini boat on a calm sea. Suddenly stops short. Roughest swell. Foaming wave crests. Threatening bulbous bow of huge cargo vessel. Man overboard. Tugging mermaids. Monster with tentacles and many mouths. Elegant yacht with bikini-clad ladies. The whole truth at the dockland pub bar—or a sailor’s yarn?! Yes, and the book? Technically it is a classical paperback. But the remarkable visual work is wholly oriented on the paper-based sheet medium, and so no difference can be made between looking at images and looking at books.

Die Bilder in diesem Kinderbuch von Bernardo P. Cavalho sind weder Malerei noch Zeichnung. Oder beides, weil er sich bei der Pinselführung nur wenig Umstände macht. Oft verbreitern sich die markanten Striche zu großen zusammenhängenden Flächen. Diese regulieren dann die ganze Bildkomposition. Gerne fransen sie auch aus, die Pinselstriche, und erzeugen virtuelle Halbtöne mit malerischen Qualitäten. Das Auffällige am ganzen Buch ist die Farbigkeit, die scheinbare Beschränkung auf zwei Farben, Blau und Rot. Es ergibt sich eine dritte, Schwarz, durch sorgfältig geplante Überlagerung der blauen und roten Formen. Das Schwarz denkt sich der Künstler jedoch nicht als Farbe, in die er sein Werkzeug tauchen könnte, während er wiederum das Papierweiß, wie durch Zauberhand, in der Art negativer Retusche zu einer eigenständigen Pinselfarbe werden lässt. Das alles ist also raffinierter, als der erste Blick vermuten lässt.

Die Geschichte: Angler, Hundi und Rettungsente in Minibarke auf glatter See. Plötzliches Stutzen. Schwerster Seegang. Schäumende Wellenberge. Bedrohlicher Bugwulst des riesigen Frachters. Mann über Bord. Zerrende Meerjungfrauen. Vielmäuliges Tentakelungeheuer. Elegante Yacht mit Bikinidamen. Die ganze Wahrheit am Hafenkneipentresen – oder Seemannsgarn?! Ja, und das Buch? Technisch ein klassischer Pappband. Aber die bemerkenswerte bildnerische Arbeit ist ganz auf das papierene Blättermedium ausgerichtet, so dass die Bildbetrachtung von der Buchbetrachtung nicht zu unterscheiden ist...

ISBN
978-989-99446-8-8
Druckverfahren
Printer Portuguesa
design
Pato Lógico