Gian-Philip Andreas, Gesine Palmer
Fallen
- category
- Goldene Letter
jury statement
★★★★★
Germany /// Deutschland
★★★★★
A book with two front pages but no back one. Two stories – one in German, one
in English – both to be read through to the end of the book. The homographic
titles »Fallen« differ only in tense – the present in German, the perfect in English.
And precisely this is what provides the book designer with the motif for a typographical performance of the content. Throughout the book the text is rotated
within the type-area through 180 degrees, fl ush left ragged right remaining order
of the day. You start reading on a right-hand page, leaf forward rotating the book
a little bit more each time you turn the page until you end up on a left-hand
page. By now the reader has just about stumbled through to the end of one of
the stories with a slight sense of disorientation, only for the dizzying experience
to be continued with the same rotational game for the other story – this time in
the opposite direction.
///
Ein Buch mit zwei Vorderseiten, aber ohne Rückseite, bei dem man beide
Geschichten – eine deutsche, eine englische – jeweils bis zum Ende des Buches
durchblättert. Die homographen Titel »Fallen« unterscheiden sich lediglich im
Tempus, deutsch Präsens, englisch Perfekt. Und genau dies liefert dem Buchgestalter das Motiv für eine klassische inszenierende Typografi e: Der Text rotiert
im Satzspiegel durch das ganze Buch um 180 Grad, der linksbündige Flattersatz
ist geboten. Man beginnt mit dem Lesen auf einer rechten Seite, blättert weiter,
dreht dabei das Buch immer ein bisschen mehr bis man auf einer linken Seite
endet. Jetzt wäre man zwar durch die eine Geschichte etwas haltlos bis zum
Buchende getaumelt, der Schwindel setzt sich hingegen fort mit dem gleichen
Drehspiel der anderen Geschichte – in die entgegengesetzte Richtung zurück.