Christof Nüssli, Christoph Oeschger
Miklós Klaus Rózsa
- category
- Bronze Medal
jury statement
★★
Germany /// Deutschland
★★
624 DIN A4 pages. Better have a quick flipthrough. A little bomb here, a dust cloud there, lots of police helmets and even more facsimiled typewritten pages. Everything in fitting black and white, thank you, it all makes sense: coming to terms with the past, stress with the state. Germany 1968? East Germany, Stasi? Hang on: metropolitan police Zurich, cantonal police Zurich, federal police? Stress in Switzerland! Staged as a source edition, the material compiled by the Swiss state between 1971 and 1989 about the photographer and political activist Miklós Klaus Rózsa, as well as the photographic oeuvre of Rózsa himself, has been converted into a work of art of contemporary history in this publication. One of the fascinating photographs: entangled barbed wire in the night, illuminated by flashlights. How pleasant it might have been for the men in uniform to placate the civic unrest is anyone’s guess. The grave, sublime means of book design: all documents from state surveillance and contemporary reporting are given a chalky white fond; all photographs of Rózsa and the paratext are reproduced in black on white paper. This almost imperceptible but crucial contrast also involves the third observer, the reader, in the surveillance carousel. “Unstable elements”: probably the motto of both the federal police and the book designers. The forces at work were undoubtedly freaks.
★★
624 DIN A4-Seiten. Na, dann mal schnell Daumenkino gemacht. Ein Bömbchen hier, eine Staubwolke da, viele Polizeihelme dort, und noch mehr faksimilierte Schreibmaschinenseiten. Alles schön schwarzweiß, danke, alles klar: Vergangenheitsbewältigung, Stress mit dem Staat. BRD, 1968? DDR, Stasi? Moment mal: Stadtpolizei Zürich, Kantonspolizei Zürich, Bundespolizei? Stress in der Schweiz! Das als Quellenedition inszenierte Material, das der Schweizerische Staat von 1971 bis 1989 über den Fotografen und Politaktivisten Miklós Klaus Rózsa ansammelte sowie das fotografische Werk von Rózsa selbst ist in dieser Publikation zu einem Kunstwerk der Zeitgeschichte komponiert worden. Eine der faszinierenden Fotografien: nächtliches Stacheldrahtgewälle im Blitzlicht. Wie angenehm es für die Menschen in Uniform gewesen sein mag, die Bürgerattacken zu beschwichtigen, sei dahingestellt. Das gravierende, sublime Mittel der Buchgestaltung: Alle Dokumente der staatlichen Überwachung und der zeitgenössischen Berichterstattung sind mit einem kreidig-weißen Fond versehen; alle Fotografien von Rózsa und Paratexte sind Schwarz auf Papierweiß reproduziert. Dieser kaum wahrnehmbare, aber entscheidende Kontrast zieht den dritten Beobachter, also den Leser, in das Bespitzelungskarussel mit hinein. „Labile Elemente“: Das war wohl das Motto der Bundespolizei wie der Buchgestaltung. Es waren wohl Freaks am Werk.