Mathieu Asselin

Monsanto: A Photographic Investigation

publisher:
Verlag Kettler (English), Actes Sud (Français)
category
Honorary Appreciation

jury statement


Venezuela

The title makes you feel sceptical. Does the ® symbol after the brand name indicate a corporate profile, commissioned by the company? Or is it the defence against constantly lurking legal dangers, averting disaster? Extremely thick, virtually overbred grey boards create a kind of super-stiff cover. Its harmless design proves to be an allegory: on the pure, fresh, universally exhilarating green, the sign bearing the title shows a flash of orange – which is not just a signal, it bears a distinct warning: “The following book contains pictures that may be disturbing to some viewers.” Documentary portraits of people, sober scenes of a ghost town. Contaminated houses, poisoned ground, genetic deformities, illness and death. Polychlorinated biphenyls, Agent Orange, Round up. The photographic tracking pursues associations through four chapters. Interspersed with a number of newspaper articles, re-archived from microfilm miniatures. And empty pages, many unprinted pages, vacant areas of concealment, placeholders for unresolved issues. Document facsimiles are pasted in and serve as an overriding link. At the front, even before the first photographs appear, you leaf through a separate, stapled booklet with reprints of Monsanto® advertisements from three decades. This is contrasted at the back by a form – the declaration of consent for grain growers. This book concept transforms the promise of an imminent, ideal world, enforced by the hopelessness of the fine print, into hypocrisy, seen through the eyes of reality.

Der Titel macht skeptisch. Weist das ® hinter dem Markennamen auf eine bestellte Firmendarstellung hin? Oder ist es Unheilabwehr von permanent lauernden juristischen Gefahren?
Extrem dicke, geradezu überzüchtete Graupappen machen das Buch zu einer Art Super-Steifbroschur. Ein harmlos gestalteter Einband erweist sich als Sinnbild: Auf dem puren, frischen, weltbeglückenden Grün prangt das orangefarbene Titelschild nicht nur wie ein Signal – es trägt eine ausdrückliche Warnung: »The following book contains pictures that may be disturbing to some viewers«.
Dokumentarische Porträts von Menschen, sachliche Ansichten einer Geisterstadt. Kontaminierte Häuser, vergiftetes Gelände, genetische Missbildungen, Krankheit und Tod. Polychlorierte Biphenyle, Agent Orange, Round-up. In vier Kapiteln geht die fotografische Spurensuche den Zusammenhängen nach. Zwischendrin immer wieder Zeitungsartikel, aus den Miniaturen des Mikrofilms rearchiviert. Und Vakatseiten, viele unbedruckte Seiten, Leerstellen des Verschweigens, Platzhalter des Ungeklärten.
Die Klammer des Ganzen bilden faksimilierte und eingeklebte Dokumente. Vorne, noch bevor die ersten Fotografien zu sehen sind, blättert man durch ein eigenständiges, geklammertes Heft mit Reprints von Monsanto®-Werbeanzeigen aus drei Jahrzehnten. Hinten kontrastiert dazu das Formular einer Einverständniserklärung für den Getreidebauer.
Dieses Buchkonzept verwandelt die Verheißung einer baldigen heilen Welt, erzwungen durch die Ausweglosigkeit des Kleingedruckten, durch den Blick auf die Realität in Heuchelei.

ISBN
978-3-86206-657-5, 978-2-330-07805-8
printing method
Druckerei Kettler, Germany
design
Ricardo Báez