Anaïs López
The Migrant
- category
- Bronze Medal
jury statement
★★
The Netherlands /// Niederlande
★★
A visual bird call: the enchanting, gold-embossed silhouette of a bird on the curry-coloured fabric cover. This book follows the migration history of a member of the starling family. A short booklet between the endpaper provides an explanation. The Javan mynah is actually a talented songbird that can even imitate the human voice. Once cherished and imported to Europe and Singapore for its singing talents, now it only squawks there to be heard above the urban hubbub. As time passes, however, the mynah is gradually being vilified, hunted, pursued and attacked.
The photographer Anaïs López uses these correlations to tell the fate of this specific bird — an allegory of the current global relevance of social migration. In a collection of pictures with vivid graphics, she alternates between street photography and comic strips, documentary newspaper cuttings and poetic screen printing, shining in gold on dark olive-green paper. In Myanmar the mynah finally finds a new home and a sacred mission: as a messenger between humankind and heaven. On the last, yellow pages of the book, the religious ritual is observed step by step with the bird soaring up into the air out of the believer’s hand, bearing their personal wishes. And indeed: right at the end — when you turn over the endpaper at the back — a delicate pop-up unfolds into three mynahs preparing to take to the air. A political book?
★★
Ein visueller Lockruf: die zauberhafte goldene Prägung einer Vogelsilhouette auf dem curryfarbenen Gewebeeinband. Im Buch verfolgt man die Migrationsgeschichte eines Starenvogels. Zur Erläuterung liegt ein kleines Heft zwischen dem Vorsatzpapier. Der Javanische Mynah ist eigentlich ein talentierter Singvogel, der sogar die menschliche Stimme imitieren kann; einst geschätzt und nach Europa und Singapur wegen seiner Sangeskünste importiert, krächzt er dort nur noch, um akustisch durch das urbane Rauschen dringen zu können. Nach und nach wird er geschmäht, verjagt, verfolgt und attackiert.
Die Fotografin Anaïs López konstruiert aus diesen Zusammenhängen ein Einzelschicksal – als Allegorie für die globale Aktualität gesellschaftlicher Migration: In einer grafisch schillernden Bildererzählung wechselt sie von Streetphotography zu Comicpanels, von dokumentarischen Zeitungsseiten zu poetischen Siebdrucken, goldglänzend auf dunkelolivgrünem Papier. In Myanmar findet Mynah schließlich eine neue Heimat und eine heilige Aufgabe: als Bote zwischen Mensch und Himmel. Auf den letzten, gelben Buchseiten schaut man Schritt für Schritt dem religiösen Ritual zu, wie der Vogel mit den persönlichen Wünschen des Gläubigen aus dessen Hand in die Lüfte steigt. Und tatsächlich: Ganz zum Schluss – das fliegende Blatt des Nachsatzpapiers umblätternd – entfaltet sich eine filigran ausgeschnittene Pop-up-Figur dreier Stare, die zum Flug ansetzen. Ein politisches Buch?