Leng Bingchuan

Ink Rubbing by Leng Bingchuan

publisher:
Dolphin Books
category
Honorary Appreciation

jury statement


China

The white jacket bears an image whose reduction could hardly be greater: a long cut in the cardboard shows a flash of black. This extensive volume presents the works of the Chinese artist Leng Bingchuan. It contains artworks with maximum black/white contrasts: lines and areas that have been incised, scraped and scratched into deep black ink. The book design has taken this principle as its leitmotif. The double flap jacket exemplifies the dual-layer concept of the medium: on the outside white, on the inside black cardboard. The innerbook can be taken out of the jacket, with an open spine and visible binding; black on all six sides. The artist’s name has been engraved in Antiqua capitals into the bottom edge of the book, and so the lower edges of the pages demonstrate the graphic technique, as it were: enlarged cross-sectionsof the image carrier by way of example. The didactic enthusiasm becomes clear at this point in another detail; even the engraved name is crossed by a finely curved strip. The first pages—strong, black paper —are also incised with curved lines in different directions. A series of photographs on the pages at the back show how the master’s hand guides the cutter from the deep, dark background into the deep, dark ink. Last but not least, the artwork reproductions have been printed in an extremely luscious and even tone. The opulence, the vivid richness of a black area as seen in this printing is a rare experience.

Der weiße Umschlag trägt ein Bildmotiv in kaum zu unterbietender Reduktion: ein langer Schnitt im Karton, aus dem es schwarz herausblitzt. Der umfangreicher Band präsentiert das Werk des chinesischen Künstlers Leng Bingchuan. Es sind Grafiken mit maximalem Schwarzweißkontrast: in tiefschwarze Tuscheflächen geschnittene, geschabte und gekratzte Linien und Flächen. Die Buchgestaltung hat dieses Prinzip zum Leitmotiv erhoben. Der doppelte Klappenumschlag verdeutlicht das zweischichtige Konzept des Bildträgers: außen ein weißer, innen ein schwarzer Karton. Aus dem Umschlag lässt sich der Buchblock herausnehmen, mit offenem Rücken und sichtbaren Heftungsbünden, an allen sechs Seiten schwarz. In den Fußschnitt ist der Künstlername in Antiquaversalien eingraviert, so dass die unteren Blattränder gewissermaßen die grafische Technik demonstrieren: beispielhaft vergrößerte Querschnitte des Bildträgers. Die didaktische Begeisterung wird an dieser Stelle in einem weiteren Detail deutlich; sogar die Gravur des Namens durchzieht ein fein gebogener Steg. Die ersten Seiten – schwarzes kräftiges Papier – sind ebenso mit Bogenlinien in verschiedenen Richtungen eingeschnitten. Die hinteren Seiten zeigen in einer fotografischen Serie, wie des Meisters Hand aus tiefem Hintergrunddunkel das Schneidemesser in das tiefe Tuschedunkel führt. Nicht zuletzt wurden die Reproduktionen der Grafiken enorm satt und gleichmäßig gedruckt. Selten erlebt man die Opulenz, die lebendige Fülle einer schwarzen Fläche wie in diesem Druck.

ISBN
978-7-5110-2789-4
printing method
Shanghai Artron Art Co., Ltd.
design
Zhou Chen