Tomasz Gudzowaty (Hrsg.)

Keiko

publisher:
Hatje Cantz Verlag, Ostfildern
category
Bronze Medal

jury statement

★★
Germany /// Deutschland
★★

A new standard for the colour black. What richness of nuance, atmosphere and pictorial quality the alleged absence of colour can evince! This photographic project in book form also refutes generally assumed appearances: black-and-white equals graphic. Its features: cardboard cutflush binding with black fabric spine; transparent glossy spine embossing; thick cover card with neither inner edge nor standing edge; three-sided colour edging in black around the whole body of the book including the cover edge; loose hinge at the front making for perfect 180 degree opening; black endpapers; bi-colour printing of the richly contrasting photographs; duplex black and black glossy. And what about the pictures? With 75% tonal values or even in the blackest of zones the differentiation of shapes is still just about perceptible; reproduction and printing techniques become signets of the meaning of photographic visual language. The subject matter? The hulk of a shipwreck, rust, dirt, sweat, mud, naked feet, kilotons of weight and muscle power —the deconstruction of steel and bodies. It is seldom that the beholder of a book is tantalised so directly with a single colour spectrum.

★★

Ein neuer Standard für die Farbe Schwarz. Von welchem Reichtum an Nuancen, Kolorit und malerischer Qualität das vermeintliche Fehlen von Buntigkeit sein kann! Auch dieses fotografische Projekt widerlegt in der vorliegenden Buchform den Augenschein der landläufigen These: schwarzweiß gleich grafisch. Die Ausstattung: Steifbroschur mit schwarzem Geweberücken. Transparent glänzende Rückenprägung. Dicke Deckenpappen ohne Einschlag und Stehkante. Dreiseitiger Farbschnitt Schwarz über Buchblock inklusive Deckenkante. Loses Vorderscharnier zum perfekten 180-Grad-Aufschlagen. Schwarzes Vor- und Nachsatz. Zweifarbiger Druck der kontrastreichen Fotografien, Duplex Schwarz und Schwarz glänzend. Und was passiert mit den Bildern? In den Dreivierteltönen, gar in den schwärzesten Zonen differenzieren sich gerade noch wahrnehmbar die Formen, Reproduktions- und Drucktechnik werden zu Siegeln des Sinns der fotografischen Bildsprache. Um was geht es? Um den Koloss eines Schiffswracks, Rost, Dreck, Schweiß, Schlamm, nackte Füße, Kilotonnen Gewicht und Muskelkraft – Dekonstruktion von Stahl und Körpern. So unmittelbar wie hier wird der Betrachter selten mit einem Farbspektrum gereizt.

ISBN
978-3-7757-3521-6
printing method
Offsetdruckerei Karl Grammlich GmbH, Pliezhausen
Buchbinderei
Lachenmaier GmbH, Reutlingen
Einbandgestaltung
Marek Mielnicki / veryniceworks, Warschau
Reproduktion
Jan Scheffler / prints professional Jan Scheffler & Kerstin Wenzel GbR, Berlin