Titus Knegtel

Other Evidence: Blindfold

publisher:
Titus Knegtel, Amsterdam
category
Goldene Letter

jury statement

★★★★★
Netherlands/// Niederlande
★★★★★

The Srebrenica massacre in 1995: more than 8000 people murdered. The International Criminal Court: evidence of a war crime exhumed and brought to light, translated into objective data. 50 000 pages of autopsy reports written, 30 000 pieces of evidence photographed. An artist’s book: documents from the tribunal taken from the files. The form: double codex with individual sheets of paper, bound with paper fasteners and wrap-around cardboard cover. Shocking events do not simply disappear if they are forgotten. Remembrance alone does not set things to rights again. Like a monument, an artist’s book can achieve something: in a visual and material setting, it can capture those things that are not understandable. In this case, the finesse of the design features will not be admired, the careful typography will not be emphasised, and the modern typeface will not be appreciated. This book will be valued and kept as an expression of shell-shocked shame – and once in a while, in moments of disbelief, it will be picked up and people will ask themselves: How could this have happened ?

★★★★★

Massaker von Srebrenica 1995: Mehr als 8000 Menschen ermordet. Internationaler Strafgerichtshof: Spuren eines Kriegsverbrechens aus dem Erdboden ans Licht gebracht, in objektive Daten übersetzt. 50 000 Seiten Autopsieberichte verfasst, 30 000 Befunde fotografiert. Künstlerbuch: Dokumente des Tribunals aus den Aktenbeständen herausgezogen. Form: Doppelkodex aus Einzelblättern, mit Rundkopfklammern in gewickelten Kartonumschlag geheftet. Schreckliches verschwindet nicht einfach durch Vergessen. Durch bloße Erinnerung allein wird nicht alles wieder gut. Wie ein Denkmal kann ein künstlerisches Buch etwas leisten: das nicht Verstehbare sichtbar und materiell zu bannen. Man wird im vorliegenden Fall nicht die Finesse der Ausstattung bewundern, nicht die typografische Sorgfalt hervorheben, nicht die Wahl der modernen Schrift begrüßen. Man wird dieses Buch verstört als Ausdruck der Scham wertschätzen, aufbewahren – und dann und wann, in Momenten der Fassungslosigkeit, zur Hand nehmen und sich fragen: Wie konnte es dazu kommen ?

format
165 × 240
number of pages
335 + 335 Seiten
printing method
Drukkerij Tielen, Boxtel
design
Titus Knegtel, Amsterdam