Organizing Committee of “The Beauty of Books in China” of Shanghai Press and Publication Administration
The Beauty of Books in China 2010–2012
- category
- Honorary Appreciation
jury statement
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China
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This corpulent, large quarto volume about fine books from China has 294 pages, which given its weight and its thin paper may seem puzzling. And indeed there is much more paper involved, since as a result of a modern interpretation of French fold —folded sheets whose open pages are stitched along the middle and the folds of which point outwards —there are over 240 visible pages which are not counted. This can be most clearly verified by means of the didactic banderole placed around the slipcase, itself open on both sides. With its presentation of 60 books this is a captivating concept: on the left-hand page the book’s exterior, on the right the respective jury text and technical data. Then one deliberately opens up a fold-out section revealing across the width of four successive pages sensitively photographed and perfectly printed images which have been intuitively arranged in a soothing yet exciting fashion. The design is so congenial to the beholder that there is a sense of actually holding the depicted books themselves. Such elaborate finish calls for unhurried handling —this is not a book for just flicking through. This reduced tempo is something to be thankful for, since it results in the exquisiteness of the whole design — both that of the 60 beautiful books and of the catalogue itself —being shown off to wonderful advantage.
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Der dicke, große Quartband über schöne Bücher in China zählt 294 Seiten. Bei diesem Gewicht und dem dünnen Papier klingt das seltsam. Es ist in der Tat auch viel mehr Papier im Spiel. Denn durch die moderne Interpretation der Japanbindung – gefalzte Blätter, deren offene Seiten am Bund geheftet sind und deren Falz nach außen zeigt – hat über 240 ungezählte sichtbare Seiten. Ganz genau ablesen lässt es sich von der didaktischen Banderole, die um den beidseitig offenen Schuber gelegt ist. China Das Konzept ist bestechend, mit dem die 60 Bücher vorgestellt werden: Linksseitig ein Bild des Buchäußeren, rechts der Jurytext und technische Angaben. Und dann klappt man einen Wickelfalz bedächtig aus, sodass auf der Breite von vier Seiten am Stück einfühlsam fotografierte und perfekt gedruckte Ansichten intuitiv, beruhigend und aufregend zugleich angeordnet sind. So sehr kommt die Gestaltung dem Betrachter entgegen, dass er glaubt, die abgebildeten Bücher schon selbst in den Händen zu halten. Diese aufwändige Verarbeitung zwingt zu einer langsamen Handhabung, Daumenkino ist nicht möglich. Für diese niedrige Geschwindigkeit ist man dankbar, denn so kommt die Kostbarkeit der guten Gestaltung – der 60 schönen Bücher wie des Kataloges – wunderbar zur Geltung.