Kentarou Tanaka
The First
- category
- Honorary Appreciation
jury statement
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Japan
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This is usually too much to ask of marketing teams in the publishing world: the book title, author’s name and publishing signet are printed so small, in the lower half of the cover, and even embossed in silver foil. If the light happens to fall from the wrong angle, the title becomes completely invisible. It is an enchanting sight, with the dozens of animals, plants, houses and all the rest filling up the cover. The drawings are printed in two special colours on the pink cover. The red contours are not merely drawn around the images, they are produced by the artist sketching an area with striking internal structure on the predrawn areas, and leaving a vibrant border.
The first full-colour pages show colourful birds, followed by numerous line drawings. Gradually you feel yourself succumbing to the temptation to pull out your coloured pencils and see what the figures look like in certain colours. This children’s book can be called a colouring book — but not necessarily — although it seems reasonable — yet the pages are too beautiful to draw on… One more comment on the appearance: Thanks to the finely structured embossing of the paper on the cover, the sturdy matt inner pages and the extra-narrow ribbon bookmark, a child’s hands enjoy a haptic experience, noticing that the world of materials offers resistance and something moves if you put your hand on it — for example, so you don’t fail the first time you try to turn a page.
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Das macht normalerweise kein Verlagsmarketingmensch mit: Buchtitel, Autorennamen und Verlagssignet so richtig klein gesetzt, dann noch in der unteren Hälfte des Deckels platziert und obendrein mit Silberfolie geprägt – wenn nun das Licht noch ungünstig auftrifft, wird der Titel gänzlich unsichtbar. Bezaubernd, wie Dutzende Tiere, Pflanzen, Häuser und sonst noch was den Einband füllen. Die Zeichnungen wurden in zwei Sonderfarben auf das rosafarbene Bezugsmaterial gedruckt. Die roten Konturen sind nicht einfach drumherum gezeichnet, sie ergeben sich, indem der Künstler eine Flache mit markanter Binnenstruktur auf die vorgemalten Flächen zeichnet und eine lebhafte Umrandung stehen lässt.
Die ersten vollfarbigen Seiten zeigen bunte Vögel. Dann folgen zahlreiche Linienzeichnungen. Allmählich nimmt die Verlockung überhand, Farbstifte zu zucken und zu testen, wie sich die Figuren in eigener Farbigkeit ausmachen. Dieses Kinderbuch darf als Ausmalbuch gelten – muss es nicht unbedingt – bietet sich aber an – doch die Seiten sind zu schön, um darüber zu malen … Noch einmal zur Ausstattung: Dank der feinen Strukturprägung des Einbandpapieres, den matten, robusten Inhaltspapieren und dem extra schmalen Lesebändchen kann die Kinderhand haptische Eindrucke sammeln, und merkt, dass die materielle Welt Widerstand bietet und sich etwas bewegt, wenn man selbst Hand anlegt – um beispielsweise beim Seitenumblättern nicht schon mit der ersten Wischgeste zu scheitern.