Christof Nüssli

Withheld due to:

publisher:
cpress
category
Bronze Medal

jury statement

★★
Switzerland /// Schweiz
★★

This sheaf of papers gives you the impression that it could perhaps become a book at some point. Each page is loose—it is actually just a simple collection of papers, folded over and bundled together. The outer sheet bears a distant relationship to a dust jacket; the cover image is incorrectly exposed and practically unrecognisable. It contains a thick wad of paper with ugly pictures, itself wrapped in some vivid neon orange sheets: haphazard printing of correspondence from the authorities, email printouts, photocopies, faxed to and fro countless times, with handwritten notes and scribbles, sections of text blanked out with felt pen, daubed until illegible. They seem like makeshift decorative sheets of paper, and look demonstratively like printer’s waste.

How did this slovenly paper object make its way into the sphere of the “best book designs from all over the world”? The 198 images display sections of prisoners’ naked bodies, images that were released for publication by the US government following the judicial investigation into the torture scandal in Abu Ghraib, Iraq. They are some of the harmless photos where cruelty is hardly recognisable. When opened up, the following question and 50 others are listed: “What should these images prove?” They are printed on another vivid neon orange sheet of paper in the middle of the bundle. The pictures now have to undergo a second series of questioning, even though the legal sentencing has long been completed. In a moral, social respect, however, the scandal is far from over. The editor succeeds in achieving this update with the most sparing, yet cuttingly arranged ingredients.

★★

Dieses Heft macht den Eindruck, als ob es irgendwann einmal vielleicht ein Buch werden könnte. Es besteht aus losen Blättern – eigentlich bloß ein simpler Papierstoß, lieblos zusammengeknickt. Der äußere Bogen erinnert entfernt an einen Schutzumschlag; auf dem völlig fehlbelichteten Titelbild ist so gut wie nichts zu erkennen. Darin liegt ein dickes Bündel mit hässlichen Bildern, seinerseits eingeschlagen in einige knallneonorangefarbige Blätter: kreuz und quer übereinander gedruckte Behördenkorrespondenz, Ausdrucke von Emails, Fotokopien, zigfach hin und her gefaxt, mit handschriftlichen Notizen und Kritzeleien, mit Filzer geschwärzten Textstellen, bis zur Unleserlichkeit besudelt. Sie wirken wie notdürftige Schmuckpapiere, sehen offensichtlich aus wie Makulatur.

Wie gerät dieses liederliche Papierding in den Kontext der schönsten Bücher aus aller Welt? Die 198 Bilder zeigen Ausschnitte entblößter Körper von Inhaftierten, die nach der juristischen Aufarbeitung des Folterskandals im irakischen Abu Ghraib von der U.S.-amerikanischen Regierung zur Veröffentlichung freigegeben wurden. Sie gehören zu den unverfänglichen Fotos, auf denen Grausames kaum zu entdecken ist. Wenn das Ganze aufgeklappt wird, liegen folgende und weitere 50 Fragen obenauf: »What should these images prove?« Sie stehen auf einem wiederum knallneonorangefarbigen Blatt in der Heftmitte. Die Bilder müssen nun, auch wenn die gerichtlichen Urteile längst gesprochen wurden, eine zweite Befragung über sich ergehen lassen. Denn in moralischer, gesellschaftlicher Hinsicht ist der Skandal noch lange nicht erledigt. Diese Aktualisierung gelingt dem Herausgeber mit den sparsamsten, aber beißend eingerichteten Zutaten.

ISBN
978-3-9524710-0-5
printing method
Graphius, Gent (BE)
design
typosalon, Christof Nüssli