Monika Hanulak
Typografia niepokorna
- Kategorie
- Bronze Medal
Begründung der Jury
★★
Poland /// Polen
★★
Much effect with sparing means: three colours only, a simple layout, open and voluminous paper, no jacket. This is a large-format documentation of a workshop held at the Warsaw Academy of Fine Arts on the subject of an archaic yet anarchic image technique, namely paint sprayed over templates —stencils. Using the widest possible range of contrasts —black, neon red, mint green —the book’s colours have all the hipness of having been dabbed into the book straight from the street. In the first part of the book the reader browses through a series of stencils, enjoying their graphic reduction and their micro- drops trickling away at the edge of the templates. This is followed by generously composed and mostly double-page photographs showing the progression of the workshop from the initial sketching through to the actual spraying of the pictures on the wall of the building. And even in the prepress the photographs are subjected to anarchic treatment, the three aforementioned colours being dispersed in reverse gradation among the usual colour channels such that they, too, somehow make a stencilled impression. The book’s choice of thick paper, which would also be almost suitable for making silhouettes, is the obvious one to have made. Also the open spine in which the stitching and curvature of the plies are clearly visible is nothing less than one would expect: this jacket-less book has turned out as a finished example of something provisional, just as the provisional nature of stencil technique itself is the perfect graphic means.
★★
Wenig Mittel, viel Wirkung: nur drei Farben, simples Layout, offenes volumiges Papier – ein Umschlag fehlt. Die großformatige Dokumentation des Workshops an der Kunstakademie in Warschau zu einer archaischen und gleichwohl anarchischen Bildtechnik: mit Schablone gesprühte Farbe – die Stencils. Die Farben im Buch mit größtmöglichen Kontrasten – Schwarz, Neonrot, Mintgrün – sind poppig, wie von der Straße ins Buch gekleckst. Im vorderen Buchteil durchblättert man eine Serie von Stencils. Man genießt die grafische Reduktion und die auslaufenden Mikrotropfen an den Schablonen rändern. Danach zeigen großzügig komponierte, meist doppelseitige Fotografien den Verlauf des Workshops vom Entwerfen bis zum Sprühen der Bilder an die Hauswand. Und selbst in der Druckvorstufe werden die Fotos einer anarchischen Behandlung unterzogen: Die drei genannten Farben verteilen sich in verdrehter Gradation auf die gewohnten Farbkanäle so, dass auch sie irgendwie schabloniert wirken. Die Wahl des dicken Buchpapiers, fast auch schon für’s Schablonschneiden geeignet, liegt auf der Hand. Und auch der offene Buchrücken, bei dem die Fäden und die Lagenrundungen zu sehen sind, erklärt sich nun von selbst: Das Buch ohne Umschlag ist in diesem Fall ein fertiges Provisorium, so wie das Provisorische in der Schabloniertechnik ja gerade das grafisch perfekte Mittel ist.