Olivier Lebrun, Urs Lehni
Bernard Chadebec – Intrus Sympathiques
- Kategorie
- Bronze Medal
Begründung der Jury
★★
Switzerland /// Schweiz
★★
This paperback monograph honours the poster designs of Bernard Chadebec. They are colourful posters with a serious topic and educational purpose: the prevention of accidents at the workplace and occupational illness. Chadebec was employed as a graphic designer at the National Research and Safety Institute in France for many decades. In the catalogue there is not a trace of admonitions, catastrophic scenes or threats and risks, however. Instead, a colourful kaleidoscope of graphic stimuli, similar to those typical of the sixties and seventies.
The posters have been wonderfully integrated into book form. Even as reduced-sized reprints on wafer-thin paper, they are still so large that they cannot fit individually on a single page of the book. The reprints have therefore been folded twice and put together in threes to form layers with stitch binding. The top of the book has not been cut, though. And so sections of the quartered posters are sometimes upside down, and sections of different posters sometimes face each other on opposite sides. You can’t really look at them as a whole at all. But something else becomes all the more clear. Chadebec’s graphic art is precise and powerful; each detail is permeated with the quality of the whole poster. The originals are attractive posters because they are supposed to be hung up at the workplace. Humorous yet equally drastic, they cut right to the chase of each danger.
And the book design works with correspondingly congenial didactics: you not only observe the posters as a relic of design history, but also appreciate the timeless quality. Looking more closely at the details, you can also examine closely what exactly makes a poster into a poster.
★★
Die Monografie im Taschenbuchformat würdigt das Plakatschaffen von Bernard Chadebec. Es sind bunte Plakate mit ernstem Thema und pädagogischem Zweck: Prävention von Arbeitsunfällen und Berufskrankheiten. Chadebec war über viele Jahrzehnte angestellter Grafiker des nationalen Instituts für Forschung und Sicherheit in Frankreich. Aber im Katalog: keine Spur von Mahnungen, Katastrophenszenarien und Risikodrohungen. Stattdessen: ein buntes Kaleidoskop grafischer Reize, wie sie typisch sind für die sechziger und siebziger Jahre.
Die Plakate sind großartig ins Buch gebracht. Als verkleinerte Reprints auf hauchdünnem Papier sind sie doch noch so groß, dass sie nicht einzeln auf eine Buchseite passen. Sie, die Reprints, wurden also zweimal gefalzt, jeweils drei zu Heftlagen zusammengetragen und fadengeheftet. Aber der Buchkopf wurde nicht beschnitten. So stehen die Ausschnitte der geviertelten Plakate mal auf dem Kopf, mal stehen sich Teile von verschiedenen Plakaten gegenüber. Eigentlich kann man sie überhaupt nicht komplett betrachten. Aber etwas anderes wird dafür umso deutlicher. Die grafische Kunst von Chadebec ist präzise und kraftvoll, jedes Detail ist von der Qualität des ganzen Plakates durchdrungen. Die Originale sind attraktive Poster, denn sie sollen ja am Arbeitsplatz aufgehängt werden. Humorvoll und drastisch gleichermaßen bringen sie den jeweiligen Gefahrenaspekt auf den Punkt.
Und mit entsprechend sympathischer Didaktik arbeitet die Buchgestaltung: Man betrachtet die Plakate nicht bloß als designhistorisches Relikt, sondern würdigt die zeitungebunde Qualität. Eindringend in die Details kann man wie unter einer Lupe studieren, was ein Plakat zu einem Plakat macht.