gta D ARCH Ausstellungen, ETH Zürich (Hrsg.)
Buchner Bründler – Bauten
- Kategorie
- Gold Medal
Begründung der Jury
★★★★
Germany /// Deutschland
★★★★
An architect’s monograph which has been solidified into visual poetry. On the book’s wide spine we read not only its title, but also the blurb which has been positioned here, using the same sober yet delicate typography which sustains the whole book. The cover already bears witness to the disciplined but extravagant taste of architecture and book. The potential offered by a contents table is exploited to the full, stretching as it does here over 29 pages, connecting the subject groupings which are summarised under particular mottos with interviews and raising what is otherwise generally such an unassuming zone of a book to nothing short of a literary genre. The book follows a concept of presenting the individual constructions with a minimum of text, and its photographs on matt absorptive paper —mostly monochrome, sometimes with reduced colour saturation —leave behind their impressions thanks to their contemplative staging. Between the projects, moreover, a contrast is created which could hardly be greater: using Bible paper for fold-out pages the construction drafts are tantamount to an invitation to industrial espionage. And for this the book even has a special tool at the ready —a bookmark showing the increments of the various scales. A work of graphical engineering.
★★★★
Eine zu visueller Poesie geronnene Architektenmonographie. Auf dem breiten Buchrücken lesen wir nicht nur den Titel, sondern auch den hierhin gestellten Waschzetteltext in der gleichen nüchternen, aber feingliedrigen Typographie, die das gesamte Buch trägt. Der Einband kündet bereits vom disziplinierten, aber extravaganten Geschmack von Architektur und Buch. Das Potenzial von Inhaltsverzeichnissen wird ausgelotet: Hier erstreckt es sich über 29 Seiten, verbindet die unter Mottos zusammengefassten Inhaltsgrüppchen mit Interviews und erhebt diese üblicherweise schlichte Zone eines Buches regelrecht zur literarischen Gattung. Das Buchkonzept hält die Präsentation der einzelnen Bauwerke möglichst textfrei, die Fotografien auf matt saugendem Papier – meist monochrom, manchmal farbsättigungsreduziert – hinterlassen ihre Eindrücke durch die kontemplative Inszenierung. Und zwischen den Projekten ein kaum größer denkbarer Kontrast: Auf Dünndruckpapier als Ausklappseiten laden die Konstruktionszeichnungen geradezu zur Werksspionage ein. Und das Buch hält dafür sogar noch ein Werkzeug bereit – ein Lesezeichen mit den Skalen der verschiedenen Maßstäbe. Eine grafische Ingenieursarbeit.