Paolo Gasparini, Victoria de Stefano ( Text ), Ana Nuño ( Translation )

Del reverso de las imágenes

Verlag:
Editorial mal de ojo
Kategorie
Honorary Appreciation

Begründung der Jury


Venezuela

People and little groups, reflections and windows, eyes and lenses, shop windows and dummies, pavements and advertising, confused scales and distorted sizes, inside and outside, skin and plastic, day and night, style and timelessness … As if one of these black & white photographs weren’t enough to disturb conventional ways of viewing, they are grouped together in pairs and printed edge to edge, hardly identifiable in the book. In this way, the actual sharp juxtaposition merely becomes one more seam in the existing facets of the photographic compositions, and the pictures merge to produce a complex visual experience. The book designer succeeds in intensifying this synthetic process employed by the photographer. He provides further image fractures by allowing the pictures to extend over the folded front edge – made possible by the Japanese adhesive binding. The book now embodies what could be described as a whole film, whose edits become constituent components of the images. The confusion seems perfect – but one thing becomes clear: the fact that we can never be sure whether we can really recognise what we are seeing – and vice versa. Deceptive images are revealed to be real, and what is real always seems deceptive. The photographer practises the art of vision reversal, as it were. And things suddenly look you in the eye.

Menschen und Grüppchen, Spiegelungen und Durchblicke, Augen und Objektive, Schaufenster und Puppen, Bürgersteige und Reklame, Maßstabsverwirrung und Größenverdrehung, Innen und Außen, Haut und Plastik, Tag und Nacht, Stil und Zeitlosigkeit … Als wenn eine einzelne dieser Schwarzweißfotografien nicht schon genügte, um die Sehgewohnheiten zu stören, sind sie – im Buch kaum wahrnehmbar – als Bildpaare auf Stoß zusammengesetzt. Auf diese Weise entsteht aus dem eigentlich scharfen Schnitt lediglich eine weitere Fuge in den ohnehin facettierten fotografischen Kompositionen, und die Bilder verschmelzen zu einem komplexen visuellen Ereignis. Dem Buchgestalter gelingt es, dieses synthetische Verfahren des Fotografen zu potenzieren. Er sorgt für weitere Bildfrakturen, indem er die Bilder – die japanische Klebebindung macht es möglich – über die gefalzte Vorderkante laufen lässt. Das Buch verkörpert nun quasi einen ganzen Film, dessen Schnitte zu konstituierenden Bildbestandteilen werden. Die Verwirrung scheint komplett – aber über eines klärt sie auf: dass wir nie sicher sein können, ob wir das, was wir sehen, auch überhaupt erkennen – und umgekehrt. Trugbilder entlarven sich als echte Bilder; das Reale erscheint immer nur als Schein. Der Fotograf praktiziert die Kunst der Umkehrung des Blickes, könnte man sagen. Und plötzlich schauen die Dinge einem in die Augen.

Format
315 × 210
Umfang
86 Seiten
ISBN
878—980—12—8253—2
Druckverfahren
Editorial Ex Libris
design
Álvaro Sotillo, Juan F. Mercerón ( Assistant )