Tatyana Goryacheva, Ruth Addison, Ekaterina Allenova

El Lissitzky

Verlag:
Tretyakov Gallery, Jewish Museum and Tolerance Center, Artguide Editions
Kategorie
Honorary Appreciation

Begründung der Jury


Russia /// Russland

The mounted covers mutate into the wings of a constructivist folding object, creating protruding edges with the width of a finger. Standing vertically, they hold the square innerbook — suspended from the side, as it were. El Lissitzky — the short title is turned into a typographical image on the white, shining laminated board cover, with the “E” flush at the top with the red spine lining, the “l” running into the top edge, and the lettering of Lissitzky flush with the bottom edge of the innerbook. The typical elements of the monospaced font that is reminiscent of typewriting — the linear style, the extra-bold dots on the “i”s, the special sweep of the little “t” — touch on elementary design principles of the Russian avant-garde in the 1920s.

Inside this exhibition catalogue, six columns form the typographical framework of the double pages. Every second column contains the main text, interspaced with comments or pictures and captions. The combination of fonts aims to produce contrasts — an extended grotesque, for the distinctions a fine italic with sh, st and ct ligatures, and for the chapter headings the said monospaced font. Justification in the narrow columns looks remarkably compact; there seem to be fewer gaps than would be expected from this wide font. The white sections on the front edge colouring mark the chapters, with only the relevant pages blackened along their paper edges. The technical expertise necessary for such tricky edge colouring remains a mystery.

Durch fingerbreit überstehende Kanten mutieren die aufgesetzten Deckel zu Flügeln eines konstruktivistischen Klappobjekts. Hochkant aufgestellt halten sie den quadratischen Buchblock in der Schwebe. El Lissitzky – dieser knappe Titel wird auf der weißen, glänzend kaschierten Deckelpappe zum typografischen Bild, das „E“ oben bündig mit dem roten Rückenfälzel, das l“ an der oberen Kante angeschnitten, und die Schriftlinie von Lissitzky bündig mit der unteren Kante des inneren Buchblocks. Das Typische der schreibmaschinenmäßigen Festbreitenschrift – der lineare Duktus, die extra fetten i-Punkte, der spezielle Schwung des kleinen „t“ – spielt auf elementare Gestaltungsprinzipien der russischen Avantgarde der 1920er Jahre an.

Im Inneren des Ausstellungskataloges bauen sechs Spalten das typografische Gerüst der Doppelseiten. Jede zweite nimmt den Haupttext auf, dazwischen stehen Anmerkungen oder Bilder mit Legenden. Die Schriftmischung legt es auf Kontraste an, eine breitlaufende Grotesk, für die Auszeichnungen eine feine Kursive mit sh-, st- und ct-Ligaturen und für die Kapitelüberschriften besagte Festbreitenschrift. Bemerkenswert kompakt wurde der Blocksatz in den schmalen Spalten gesetzt; er wirkt weniger löchrig als es mit dieser breiten Schrift zu erwarten wäre. Die weißen Aussparungen auf dem vorderen Farbschnitt markieren die Kapitel, nämlich so, dass nur die betreffenden Seiten an ihren Papierkanten geschwärzt sind. Wie sich ein solch kniffeliger Farbschnitt technisch bewerkstelligen lässt, bleibt rätselhaft.

ISBN
978-5905110-89-4
Druckverfahren
August Borg, Moscow
Design
Evgeny Korneev