George Arbid, Kingdom of Bahrain - National Participation, Biennale di Venezia 2014

Fundamentalists and Other Arab Modernisms

Architecture from the Arab World 1914 – 2014

Verlag:
Bahrain Ministry of Culture, Bahrain / Arab Centre for Architecture, Beirut
Kategorie
Gold Medal

Begründung der Jury

★★★★
Switzerland /// Schweiz
★★★★

In its pavilion at the 14th International Architecture Biennale, the Kingdom of Bahrain puts a book centre stage. It contains a selection of 100 buildings signifying committed modernity in the Arab world. The format of the small tome certainly has a representative air. Material and design, on the other hand, are characterized by a generous restraint. The matte, slightly yellowish cardboard cover with reduced typography has something sandy and simultaneously bright about it. The smooth matte paper inside the book is white, the black and white photographs and plans are framed by the yellowish tinge of the cover page. Rarely is any of the buildings represented by more than three images on one page: in a very freely interpreted picture arrangement, the white of the paper playfully surrounds the printed areas. The lettering of the project pages restricts itself to the naming of objects and picture captions without any formulated text. These few, finely nuanced contrasts are sufficient for the book designer to add spin to the relationship between the depicted architectures of the north-western world and Arab culture—at least as far as visual experience goes.

★★★★

Das Königreich Bahrain stellt in seinem Pavillon zur 14. Internationalen Architektur Biennale in Venedig ein Buch in den Mittelpunkt. Es enthält eine Auswahl von 100 Bauwerken der bekennenden Moderne in der arabischen Welt. Das Format eines kleinen Folianten trägt durchaus einen repräsentativen Zug. In Material und Gestaltung hingegen drückt sich eine großzügige Zurückhaltung aus. Der matte, leicht gelbliche Kartonumschlag mit reduzierter Typografie hat etwas Sandiges und Strahlendes zugleich. Das weichfühlige, matte Papier im Buchinneren ist weiß, die Schwarzweißfotos, Zeichnungen und Pläne wurden mit dem gelblichen Ton des Umschlages flächig unterlegt. Jedes Bauwerk steht mit selten mehr als drei Bildern auf einer Seite; in einem sehr frei interpretierten Bildspiegel umspielt das Papierweiß die bedruckten Flächen. Die Beschriftung der Projektseiten beschränkt sich, ohne formulierten Text, auf Objektnennung und Bildzeilen. Diese wenigen fein nuancierten Kontraste reichen dem Buchgestalter aus, um den Beziehungen der gezeigten Architekturen zwischen nordwestlicher Welt und arabischer Kultur den richtigen Drall zu geben – im visuellen Erleben jedenfalls.

Format
24 × 33,5
Umfang
176 Seiten
Auflage
40000
ISBN
978-9-95840-34-1
Druckverfahren
Musumeci S.p.A., Quart
design
Jonathan Hares, Lausanne