Rein Jelle Terpstra
Robert F. Kennedy Funeral Train – The People’s View
- Kategorie
- Gold Medal
Begründung der Jury
★★★★
The Netherlands /// Niederlande
★★★★
On 8 June 1968 the funeral train with the body of murdered presidential candidate Robert F. Kennedy travelled from New York to Washington. The photographer Paul Fusco was also on the train and took photographs of the people who lined the tracks in their thousands. This memorable event has been researched by photographer Rein Jelle Terpstra, who asked himself how those people actually perceived the train. In extensive fieldwork he managed to make contact with persons who filmed and took private photographs themselves. The different perspective has been documented and presented by Terpstra in this publication. Structured chronologically, the material reconstructs the journey from outside the train. All pages are designed as double pages, with an outward fold. This allows photos to extend over the front edge as well. When leafing through the book, a kind of propulsion is generated that evokes the funeral train rolling past. Individual frames from films are printed on black paper. These rather out-of-focus pictures, taken spontaneously by amateurs, are only understandable because the circumstances are known; otherwise they would seem mundane. On black paper? White sections had to be preprinted, creating a peculiar, unreal mood that recalls the harrowing atmosphere that day. One contemporary witness remarks: I can remember the thickness in the air. It is a book that preserves sources and serves as a memorial.
★★★★
Am 8. Juni 1968 fuhr der Trauerzug mit dem Leichnam des ermordeten Präsidentschaftskandidaten Robert F. Kennedy von New York nach Washington. Der Fotograf Paul Fusco war mit im Zug dabei und fotografierte die Menschen, die zu Abertausenden die Gleise säumten. Diesem denkwürdigen Ereignis geht der Fotograf Rein Jelle Terpstra auf den Grund, indem er sich fragt, wie die Menschen den Zug eigentlich wahrgenommen hatten. In langwieriger Feldforschung gelingt es ihm, Kontakte zu Personen herzustellen, die damals selbst private Fotografien und Filme angefertigt hatten. Diesen Perspektivwechsel dokumentiert und inszeniert Terpstra in dieser Publikation. Das chrono-logisch geordnete Fundmaterial stellt die Reise mit dem Blick auf den Zug nach. Alle Seiten sind als Doppelblätter ausgebildet, mit dem Falz nach außen. So können Bilder auch um die Vorderkante herum laufen. Das bewirkt – wenn man durch die Seiten blättert – einen gewissen Schub, was mit dem Vorbeiziehen des Trauerzuges korrespondiert. Auf schwarzem Papier stehen in Einzelbilder zerlegte Filmausschnitte. Diese eher unscharfen Bilder, zumal ja spontan von Laien aufgenommen, wären ohne Kenntnis der Umstände nicht zu verstehen, wirkten banal. Auf schwarzem Papier? Weiße Flächen mussten vorgedruckt werden. So entsteht eine eigentümlich irreale Bildstimmung, die die erschütternde Atmosphäre an jenem Tag zurückholt. Zitat eines Zeitzeugen: I can remember the thickness in the air.“ Ein Buch als Quellensicherung und Denkmal.