Red. Audun Lindholm

Som fra mange ulike verdener

Verlag:
Gyldendal Norsk Forlag
Kategorie
Honorary Appreciation

Begründung der Jury


Norway /// Norwegen

A collection of essays is not always the most gratifying assignment for a book designer. Authors often have their own annotation style, the footnotes are short or long, there is a mixture of more extended paragraph texts with a motto here and a few illustrations there. Sections are either numbered or have subheads or neither, there may be enumerations, sometimes extensive citations need to be indented, sometimes they are italicised within the main body text. Such is the case in this collection of contributions on the work of the Norwegian writer Ole Robert Sundes. The typographer’s approach to these editorial necessities is an assertive one. Using a classically reliable type-area he allows the annotations to overlap as necessary with the type-area as marginal notes placed at roughly the same height as the corresponding text; the titles of the cited authors’ books are in italics with underlining. From the point of view of orthodox teaching such examples would not always have been regarded as evidence of typographical sensitivity. Yet here they contribute to a vitality which is more than merely formal. Chapter beginnings are generously presented with abstract and symbolic graphics as if they were individual title pages. The overall care taken in the finish of the book extends to the understated embossing of the lines on the paperback’s title, the allure of its combination of grey and orange leaving its mark from the boldy coloured endpapers right through into the interior of the book.

Eine Aufsatzsammlung stellt nicht immer eine dankbare Aufgabe an die Buchgestaltung. Oft haben die Autoren ihren eigenen Anmerkungsstil, die Fußnoten kurz oder lang, mal gibt es längere Paratexte, mal ein Motto, mal ein paar Abbildungen. Abschnitte sind numeriert oder haben Zwischentitel oder auch nicht, hin und wieder gibt es Aufzählungen, mal sollen umfangreiche Zitate eingerückt werden, mal stehen sie im Text kursiv. So auch hier in der Sammlung von Beiträgen zum Werk des norwegischen Schriftstellers Ole Robert Sundes. Der Buchtypograf geht mit diesen redaktionellen Unabdingbarkeiten offensiv um. In einen soliden klassischen Satzspiegel lässt er je nach Bedarf die Anmerkungen als Marginalie in ungefährer Höhe der zugehörigen Textstelle mit dem Satzspiegel überlappen, die Buchtitel der zitierten Autoren stehen kursiv und unterstrichen. Diese Beispiele waren einmal in der orthodoxen Lehre nicht unbedingt Ausweis lesetypografischer Feinfühligkeit. Hier jedoch tragen sie zu einer Lebendigkeit bei, die nicht bloß formal ist. Die Kapiteleingänge sind großzügig mit abstrakten, symbolischen Grafiken wie eigene Titelblätter gestaltet. Die Sorgfalt der Ausstattung reicht bis zur dezenten Hochprägung der Zeilen auf dem Titel des Pappbandes, die Strahlkraft der Kombination von Grau und Orange wirkt über das farbintensive Vorsatz bis weit in den Inhalt hinein.

ISBN
978-82-05-42995-6
Druckverfahren
TBB, a.s
Buchbinderei
TBB, a.s
Design
Andreas Töpfer