Mariken Wessels
Taking off. Henry my neighbor
- Kategorie
- Honorary Appreciation
Begründung der Jury
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Netherlands /// Niederlande
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This book tells the story of Martha and Henry. In pictures. Pictures of youth. A wedding. Then endless series of poses showing Martha undressed. Martha leaves Henry. Organic collages consisting of fragments of the nude photos. Surreal little clay figures. Animal traps in the woods. Were the nude photos ever intended for the public eye ? Everything seems private. The conservative setting. The model’s absent-minded expression. Rarely smiling. Hanging baskets with plastic squirrel. Henry’s tireless production, collection and categorisation of nude poses with bizarre listing. The catalogue stages the material like an artist’s legacy. The observer is left to experience Henry’senigmatic project without detachment. The photos are more reminiscent of mammograms than erotic images. The son writes a letter to his mother – a facsimile is inserted on an empty double page. The past splits into fragments. If you patiently leaf through all this madness, you reach the white, grotesque, recumbent body parts – like hermaphrodites, or torsos in antiquity. Abstract body forms are created. Independent objects, released from Henry’s manic preoccupation with his fetish, his search for form. The book finishes – before the epilogue and publishing details – with a list of works for the body sculptures. This publication serves as recognition of Martha’s courage. And it is a late recognition of Henry’s journey in pursuit of art.
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Das Buch erzählt die Geschichte von Martha und Henry. In Bildern. Die Jugendfotos. Trauung. Dann endlose Reihen von Entkleidungsposen. Martha verlässt Henry. Organische Collagen aus Fragmenten der Aktfotos. Surreale Tonfigürchen. Tierfallen im Wald. Waren die Aktfotos jemals für die Öffentlichkeit bestimmt ? Alles wirkt privat. Die biedere Umgebung. Geistesabwesender Ausdruck des Models. Selten lächelnd. Blumenampel mit Plastikeichhörnchen. Henrys unermüdliches Herstellen, Sammeln und Kategorisieren der Aktposen in bizarrer Buchhaltung. Der Katalog inszeniert das Material wie einen Nachlass. Der Betrachter wird völlig distanzlos Henrys rätselhaftem Projekt überlassen. Man wird eher an Mammografie erinnert als an Erotik. Der Sohn schreibt einen Brief an die Mutter. Faksimiliert liegt er in einer Vakatdoppelseite bei. Die Vergangenheit zersplittert. Wenn man sich geduldig durch den Wahnsinn blättert, gelangt man zu den weißen, phantastischen, in sich ruhenden Körperplastiken – Hermaphroditen gleich, an antike Torsi erinnernd. Abstrakte Körperformen entstehen. Eigenständige Objekte, abgelöst von Henrys manischer Beschäftigung mit seinem Fetisch, seiner Fahndung nach der Form. Das Buch endet – vor Epilog und Impressum – mit einem Werkverzeichnis der Körperplastiken. Die Veröffentlichung ist eine Würdigung von Marthas Mut. Und es ist eine späte Würdigung von Henrys Weg zur Kunst.